Kadang kadang hati kita mahu tapi kita buat buat malu..

Isnin, 30 November 2015

salahkah aku berdakwah? part II

“amar dengan perlahan melangkah menuju ke rumahnya..” ya Allah,salahkah aku mengajak orang lain melakukan apa yang telah engkau perintahkan? Aku dah cuba pujuk dia untuk solat tapi dia tetap tak nak dengar.. “ bisik amar sambil menundukkan pandangannya ke bumi..

Sesampai sahaja amar di rumah..dia duduk di tepi kaki lima..dia masih lagi memikirkan reaksi kawannya irfan sebentar tadi..bila diajak solat,dia tak nak.. bila dinasihat, dia cakap aku bangsat…” arhh…sudahlah malas aku fikir budak macam tu…” amar terdiam seketika..jari jemarinya mengurut urut kepalanya lantas matanya tertutup seketika…

“ehh amar…bangun..azan isyak dah tu..kau tak pergi masjid ke?”

“amar solat kat rumah je lah mak..amar penat..”

“ok..lepas solat..nanti pergi dapur..mak dah siapkan makan malam tu…”

“ok mak..nanti lepas solat amar ke dapur..” dengan perlahan amar bangun dan terus menuju ke bilik mandi untuk mengambil air wudhu’… setelah selesai amar berwudhu’, dia terus masuk ke dalam bilik lalu membentangkan tikar sejadah menghadap kiblat…”

“Bismillahirrahmanirrahim..” merdu suara anakku mengalunkan ayat suci alQuran..kalaulah arwah bapanya masih ada..mesti dia tersenyum melihat anaknya..” bisik mak amar dalam hati..titisan air mata jatuh berguguran ke lantai….

“mak..kenapa mak menangis?” terkejut mak nya melihat amar tercegat di hadapannya… “takdalah mar..mak Cuma teringatkan arwah bapamu…”

“apakan daya mak..Allah lebih sayangkan dia…amar pun rindu dengan arwah bapa..tapi hanya secebis doa yang boleh amar buat untuk menghapuskan kerinduan terhadap arwah bapa…”

Sebak mak nya mendengar kata kata yang keluar dari mulut amar…” mar.. esok kamu tak ke mana mana kah? Mak cadang nak bawa amar pergi lawat kubur arwah bapa amar.. “

“In Shaa Allah mak..nanti kita pergi esok ya mak? Lagipun dah lama amar tak ke sana…” amar memalingkan senyuman mesra terhadap mak nya…

“makanan dah mak sediakan tu…pergilah ke dapur…” pelawa mak amar..

“jom lah sekali makan mak..” ajak amar lagi lalu menggapai tangan mak nya menuju ke arah dapur…

“sedap mak masak…kalaulah amar duduk sini..nak je amar makan masakan mak..tapi, amar kerja mak..”

“takpalah mar…kamu kerjalah..lagipun setiap minggu kan kamu pulang jugak ke sini..” sambung mak nya sambil melontarkan senyuman yang indah di depan mata amar…

“baiklah mak..” amar membalas senyuman mak nya… berselera amar makan masakan yang telah dimasak oleh mak nya sendiri….

Selesai sahaja makan.. mak nya terus bersuara.. lepas ni amar tidur lah dulu..mak tengok kamu letih je..


“baiklah mak..amar masuk bilik dulu..” perlahan lahan kaki amar melangkah menuju ke pintu bilik….. amar terus terbaring di atas tilam.. selang beberapa minit kemudian..amar dah tertidur….

Tiada ulasan:

Catat Komen