Kadang kadang hati kita mahu tapi kita buat buat malu..

Isnin, 7 Disember 2015

Salahkah Aku BERDAKWAH? Part III


“Allahu Akbar..Allahu Akbar…azan berkumandang tanda masuknya waktu subuh…amar dengan pantas bangun lalu segera menuju ke ruangan bilik air untuk mencuci sebahagian mukanya..

“ehh mar..kau dah bangun” tegur mak nya yang sedang menyiapkan sarapan pagi untuknya..

“ya mak.. amar nak ke masjid ni..” jawab amar ringkas lalu meneruskan langkahnya menuju ke bilik air..selesai amar mencuci mukanya..dia menggapai tuala yang terletak berhampiran bilik air untuk melapkan mukanya yang sedikit kebasahan...

“mak..amar pergi dulu..assalamualaikum…”

“hati-hati..walaikumsalam..” jawab mak amar ringkas…!

*********************

Sesampainya amar di masjid…dengan pantas tangan membuka pili air untuk berwudhu’..setelah amar selesai mengambil air wudhu’ tiba tiba ada seorang pck menyapanya..

“ehh amar…rajin amar datang masjid ya..jarang pck lihat anak muda seperti kamu datang ke masjid untuk solat berjemaah tambah tambah lagi kalau solat subuh ni..” tegur pck yang pernah tegur dia semalam…

“pck ni lagi..! bisik amar dalam hati…” “biasa je pck… lagipun saya ni bukan anak muda lagi..tua dah ni pck..” balas amar ringkas sambil melemparkan senyuman sinis..

“peril pck kah ni?” soal lagi pck tersebut..

“tak lah pck…betullah apa yang saya kata tadi..lagipun saya ni kan jarang berada di kampung ni…” amar memandang muka pck tersebut..

“owhh…jom lah amar kita masuk ke dalam… nanti tertinggal rakaat pulak…” pelawa pck tersebut sambil membuka langkahnya menuju ke ruangan pintu masuk masjid..

Sesampainya di dalam masjid..ada seorang lagi pck tua menyapanya dengan memakai serban dan juga jubah berwarna putih…

“assalamualaikum..pck tengok kamu ni rajin datang masjid…boleh kamu menjadi imam solat subuh?”

“walaikumsalam pck..! imam?” terkedu amar seketika..

“ya, imam..kenapa? tak boleh ke?” soal pck tersebut..

“bukan tak boleh pck…boleh je saya jadi imam tapi tengok keadaanlah…saya tengok ramai lagi yang layak dari saya pck..saya ni masih jahil lagi pck…” muka serba salah amar terpancar di wajahnya…

“memang ramai lagi yang layak jadi imam tapi pck rasa kamu pun layak.. apa salahnya sekali sekala kamu jadi imam kepada kami…” ujar pck tersebut sambil menepuk nepuk bahu amar..

“baiklah pck..!” ragu ragu amar untuk menerima pelawaan pck tersebut kerana dia merasakan itu satu tanggungjawab yang besar baginya..

“kenapa tercegat lagi tu..pergilah ke depan..” ujar lagi pck tersebut


“baiklah pck..” amar dengan perlahan berjalan menuju ke depan…..

Tiada ulasan:

Catat Komen